lørdag 15. september 2012

Skreddersydd for St. Hanshaugen

sthanshaugen_feature

Skreddersydd for St. Hanshaugen

Da Java åpnet i 1997 var det et mål å tilby ny type møteplass i nabolaget. Mission completed: I dag snakker man om Java-barn, et annet ord for barn av stamgjester… et annet mål handlet om ekstraordinær kaffe.
– Plassen Java tilhører St. Hanshaugen og den kulturen som finnes her, sier Trude Silsand, som har jobbet i kaffebaren i tre år. Hun forteller at stamgjestene er mange.
– Vi har mange faste gjester som bor eller jobber i nabolaget. Vi er veldig glade i dem og mange blir også sittende etter stengetid, forteller hun.
Uten at hun fører statistikk, tror baristaen at Java Latte er bestselgeren, sammen med «dagens».
– En del kjennere vet at vi legger mye stolthet i vår «dagens» og kommer hit for den. Dagens er alltid en god kaffe, en ren, stedegen kaffe, brent slik at smaken er optimal, sier Silsand og viser til brenneriet KAFFA på Ryen, der kaffen til Java og søsterkaffebaren Mocca brennes.

God, pluss én
For ved siden av å være et møtepunkt i nabolaget, så er baristaene på St. Hanshaugen opptatt av å bidra til å heve standarden innen kaffe som håndverk og fag.
– Her forleden gikk jeg til konkurrentene og kjøpte kaffelatte, som jeg sammenlignet med vår egen, forteller baristaen som konkluderte med at den beste kaffelatten serveres hos Java.

Dette er helt i tråd med hva eier og gründer Robert Thoresen har som ambisjon for sine to kaffebarer samt kaffebrenneriet KAFFA som også forsyner andre kaffebarer med kaffe.
– Jeg kan ikke fordra middelmådighet. Å lage ordinært god kaffe er noe alle kan få til. Ambisjonen vår er å lage veldig god kaffe, pluss én, altså kaffe som er ekstraordinært god, forklarer Thoresen, som samtidig forteller at nesten all kaffen kommer fra kaffebønder og foredlingsstasjoner som brenneriet har besøkt og har hatt tett kontakt med. Thoresen har ellers en imponerende cv og merittliste som beviser at han tar smak på alvor: Han ble norgesmester i baristakunst 1998 og 2000, nordisk mester i 1999 og vant det første VM i baristakunst i 2000. Videre har han undervist i kaffefaget omkring i verden i en årrekke og har vært jurymedlem i Cup of Excellence. Han underviser dessuten ved vinkelnerutdannelsen ved Gastronomisk Institutt i Oslo. Men opprinnelig drev han med helt andre ting.

Nytt i Norge
På 90-tallet jobbet Robert Thoresen som arkitekt i San Fransisco. Der oppdaget han og fikk sans for kaffebarkulturen, der stedene fungerte som urbane knutepunkt i nabolaget. Med stor interesse byutvikling og sans for byliv satt han i USA og tenkte at  han gjerne ville bygge og drive et slikt sted, med veldig sterk og tydelig nabolagstilhørighet.
– Kaffebarer, slik jeg kjente dem fra USA, var en annen type møteplass, med lavere terskel enn for eksempel en restaurant, der det er lagt opp til en viss type service. Barer er også noe annet, det inkluderer alkohol og alt hva det innebærer og tilhører dessuten en annen tid av døgnet. En kaffebar har en rimelig billett, man kan faktisk beslaglegge et sted så lenge du vil for 20 kroner. Et slik sted hadde vi ikke, utdyper han.

Tilbake i Oslo lette han lenge før han fant det rette nabolaget og det rette lokalet. Så var det å åpne og legge til rette for at gjestene skulle lære seg å bruke stedet. I dag, 13 år senere, er Java en liten, men viktig institusjon på St. Hanshaugen.
– Folk møtes der, og vennskap og hele familier etableres. Vi har en liten generasjon Java-barn som vokser opp nå. Foreldrene møttes kanskje hos oss, gikk her mens de var forelsket og gravide. Siste kopp kaffe før sykehuset ble tatt på Java, og den første etter fødselen, forteller Thoresen.
– Jeg vet at vi har fått til mye, god håndverkskultur og ekstraordinær kaffe. Men det jeg virkelig er ubetinget stolt av, er å ha skapt et sted som nabolaget har gjort til sitt.

Egen vri
De amerikanske kaffebarene har inspirert langt de fleste kaffebargründerne i Norge, og Robert Thoresen er intet unntak. Men som arkitekt har han kanskje vært mer opptatt av organiseringen av interiør og utsmykning enn andre?
– I den typiske amerikanske kaffebaren – og slik du finner i de fleste norske kaffebarer i dag – er stedet organisert slik at du kommer til en disk der du skal bestille og motta kaffe og mat, og deretter flytte deg fra baren. Jeg ville gjerne ha bar-situasjonen og lagt opp det, med stoler og plass, slik at gjestene er velkomne til å sitte i baren. Du kan sette deg, få oppmerksomhet fra baristaen, uten stå i kø. Det blir baristaens jobb å følge opp rekkefølgen på servering, konstaterer han.

Litt mindre bevissthet har han lagt for dagen hva angår skilting av stedet. Noe utendørs skilt som forteller at kaffebaren heter Java, finnes nemlig ikke.
– Det er mest tilfeldig, det har ikke vært noe stort poeng å ikke ha navn. På den annen side, vi har vel 20 kvadratmeter glassfasade rett på fortauet, så det skal godt gjøres å ikke finne stedet. Det finnes sikkert gjester som ikke vet hva vi heter, men kjenner stedet som Kaffebaren på St. Hanshaugen. Det er helt greit.

Adresse: Ullevålsveien 47 A

Kilde: www.kaffe.no

Finn ut enda mer om kaffe: www.kaffeelskeren.no -Den gode Cafe følesen på nett

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar